Anne Frank vs corona

Ik was onlangs aan het nadenken over de eenzaamheid die sommigen onder ons ervaren. Ikzelf, ervaar heel wat eenzaamheid de laatste dagen. Het wordt erger en erger. Toen ik die eenzaamheid bij mezelf herkende moest ik opeens aan Anne Frank denken. Ik ben vorig jaar op citytrip geweest in Amsterdam en daar heb ik het Anne Frank huis gaan bezocht. Wat was dat een emotionele ervaring, zo pakkend. Ik heb uren in het museum rondgelopen. Ik heb de eerste letter tot de laatste letter gelezen die er in het museum hing. Geen moment is mijn aandacht verzwakt. Als je ooit in Amsterdam bent, dan moet je echt eens het Anne Frank huis gaan bezoeken. Het is de moeite waard!

Wie is Anne Frank?
Anne Frank was een Joods meisje afkomstig uit Duitsland. Ze is wereldberoemd geworden door het dagboek dat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft geschreven. Ze leefde ondergedoken in Amsterdam uit vrees voor de nazi's. Haar schuilplaats was aan de achterzijde van het grachtenpand, pal in het centrum van Amsterdam. Haar schuilplaats werd 'Het Achterhuis' genoemd, wegens de ligging. Haar dagboek werd later ook gepubliceerd onder de titel 'Het Achterhuis'.

Eenzaamheid
Ondanks dat we ons in een heel andere context bevinden dan Anne Frank, hebben wij in deze tijd en Anne Frank iets gemeenschappelijk. Zowel Anne Frank als wij nu, hebben ons moeten opsluiten in ons eigen huis om te overleven. Zij om te ontkomen van de verschrikkelijke daden die de nazi's dagdagelijks uitvoerden. Wij om te ontsnappen aan een virus die al vele doden heeft geëist. Beiden hebben hetzelfde gevolg, die diepe eenzaamheid.



Verwijzingen
Anne Frank Stichting. (sd). Wie is Anne Frank? Opgeroepen op mei 4, 2020, van Anne Frank : https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/wie-is-anne-frank/
Wikipedia. (2020, april 14). Anne Frank. Opgeroepen op mei 4, 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Frank
Tijdens de bezetting van Nederland duikt de Joodse Anne Frank in 1942 onder voor de nazi’s. Na twee jaar wordt ze ontdekt. In 1945 sterft ze in concentratiekamp Bergen-Belsen.
Tijdens de bezetting van Nederland duikt de Joodse Anne Frank in 1942 onder voor de nazi’s. Na twee jaar wordt ze ontdekt. In 1945 sterft ze in concentratiekamp Bergen-Belsen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Druk, druk, druk

Pest van Justinianus

Versoepeling