Locked Up

We zitten met z'n allen opgesloten in ons eigen huis. De één kan er al beter mee om dan de ander, maar voor niemand kan er een uitzondering gemaakt worden. Iedereen moet zich aan de maatregelen houden. Dat wil zeggen: geen cafébezoekjes, feestjes, terrasjes of restaurants. Met dit goeie weer krijg ik meer en meer zin om de regels aan mijn laars te lappen. Maar hoe moeilijk het ook is, ik moet me bedwingen en denken aan de gezondheid van mezelf en mijn geliefden. Ik mag, kan en wil niets op het spel zetten. Ik blijf 'locked up' thuis.


Zijn er mensen die zich in het verleden hebben afgezonderd?
Ja, ze worden kluizenaars genoemd. Kluizenaars zijn religieuze mannen of vrouwen die in afzondering leven, buiten de bewoonde wereld. Een synoniem voor kluizenaars zijn heremieten. Deze groep mensen bestaat al zolang de mensheid bestaat. De eerste heremieten waren de christelijke monniken. Zij zonderden zich af om boete te doen, hun zonden te reinigen en in contact te komen met God. Dit deden ze in een kluizenarij, dit is de verblijfplaats van een kluizenaar. Een kluizenarij is meestal te vinden op een eenzame plek in het bos of in een open veld.
Naast de christelijke monniken waren er ook heel wat kluizenaars die dit deden voor een andere godsdienst. Namelijk voor de oosterse godsdiensten, zoals het boeddhisme en hindoeïsme.

Antonuis
Antonuis van Egypte of ook wel Antonuis de Grote genaamd, is een bekende kluizenaar uit het  Christendom. Antonius was een zoon van rijke ouders, maar toen zijn ouders stierven heeft hij al zijn bezittingen weggegeven aan de armen. Hij is de woestijn ingetrokken, op zoek naar de eenzaamheid. Later hebben andere christenen zich bij hem aangesloten, ze vormden een van de eerste monnikengemeenschap. De heilige Antonius de Grote is te herkennen aan het varken en de kluizenaarsstaf, zoals je onderaan op de foto ziet.

Niets voor mij
Als ik de verhalen lees en nadenk hoe ik deze periode heb ervaren, ben ik er zeker van dat het kluizenaars leven niks voor mij is. Tijdens deze periode heb ik ondervonden hoe hard ik mijn kennissen, vrienden en familie mis. Ik mis het contact en gezelschap van hen. Geef mij maar het 'normale' leven terug. Het jaar 2020 zal de geschiedenisboeken in gaan als het jaar waar niemand naar buiten mocht en iedereen opgesloten zat in zijn eigen huis.




Verwijzing 
Wikibooks. (2020, januari 30). Sociale geschiedenis van de hoge middeleeuwen/Opkomst van het individu. Opgeroepen op april 22, 2020, van https://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_de_hoge_middeleeuwen/Opkomst_van_het_individu#Afzondering
Wikipedia. (2020, april 10). Antonius de Grote. Opgeroepen op april 22, 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_van_Egypte
Wikipedia. (2020, maart 27). Heremiet . Opgeroepen op april 22, 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Heremiet_(monnik)








Reacties

  1. Dag Melanie

    Ik vind het zeer tof hoe je deze quarantaine vergelijkt met de kluizenaars.
    Afzondering bestaat inderdaad al erg lang en in allerlei verschillende vormen.
    Ik vond deze post zeer interessant.

    Groetjes Hanne

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Druk, druk, druk

Pest van Justinianus

Versoepeling