Wat is er toch aan de hand?

In enkele van mijn vorige blogs heb ik verwezen naar de geschiedenis en wat er ons in het verleden is overkomen. Nu wil ik het eens hebben over een zeer actueel probleem die onze samenleving bedreigd namelijk racisme.

Een schrijnend voorbeeld
De dood van George Floyd beheerst al enkele dagen ons nieuws. Floyd stierf nadat een politieagent acht minuten lang in zijn nek leunde. De dood van de zwarte man is de exponent van een maatschappelijk probleem dat zich in Amerika en jammer genoeg ook in ons land manifesteert, namelijk racisme. Dat dit een diepgeworteld probleem is, maakt onze geschiedenis duidelijk. 
Zo kunnen we talloze voorbeelden van racisme aanhalen. Het antisemitisme in Spanje in de 15de eeuw, de Apartheid in Zuid-Afrika en de holocaust het zijn allemaal pijnlijke voorbeelden.

Waarom ik?
De geschiedenis van racisme gaat dus heel ver terug in de tijd. De problematiek is te complex om dit allemaal nu uit de doeken te doen. Ik wil in deze blog vooral benadrukken dat ik tegen elke vorm van racisme, onderdrukking of discriminatie ben. Een mens kan en mag niet beoordeeld worden louter op huidkleur, religie, afkomst of seksuele voorkeur. Ik ken veel mensen in mijn nauwe omgeving die al te maken hebben gehad met racisme of discriminatie. Zelf ik, heb al te maken gehad met discriminatie. Ik kan jullie uit mijn eigen ervaring vertellen dat dit een van de moeilijkste zaken is om mee om te gaan. Het heeft mij heel diep geraakt. Maar toch heb ik hier een belangrijke les uitgetrokken. Ik ben wie ik ben en mag/moet daar trots op zijn. 

Ik streef naar een samenleving, waar iedereen elkaar respecteert. Want ieder mens is uniek. Wij, als sociaal werkers kunnen hier een belangrijke taak in vervullen. Ik zie het als onze kerntaak om elke mens ongeacht huidkleur, religie of afkomst de best mogelijke hulpverlening aan te bieden. 


Verwijzingen

WikiKids. (2020, juni 7). Racisme . Opgehaald van https://wikikids.nl/Racisme#:~:text=Gedurende%20de%20hele%20menselijke%20geschiedenis,cultuur%20dan%20vanwege%20het%20ras.&text=De%20eerste%20vorm%20van%20het,Spanje%20in%20de%2015e%20eeuw.
Wikipedia . (2020, juni 11). Dood George Floyd. Opgehaald van https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_George_Floyd





Reacties

Populaire posts van deze blog

Druk, druk, druk

Pest van Justinianus

Versoepeling